Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-13, 13:55   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har du rengjort mellan diskarna? (ta en lite grövre tråd o dra lite.. Jag använder kvalitésvirkgarn bomull som inte luddar, vissa använder tandtråd)

Sedan kan det också vara så att din symaskin avskyr billiga tråd.. Visserligen brukar inte min gamla pfaff 332 ha problem med sådant men min nyare pfaff 919 är kinkig när det gäller lite billigare tråd, då kan det bli problem just att det går supertrögt att dra tråd (dock går sömnaden rätt så ok).

Då brukar jag ignorera hur det känns att dra tråden, utan istället titta på hur det går att sy. Om det går bra att sy då justerar man spänningen för sömnaden.

För det kvittar ändå för när man har pressarfoten uppe så är trådspänningen inaktiv. (den övre i alla fall)

Men om det går så pass trögt att det brister och att det inte går bra o sy med, då är det ju en annan femma...

Testa allt, rengöra noga, kvalitéstråd, ny nål...

Om man har kvalitéstråd och det syr bra men det är "fel" på numren kan man ställa om skivan så att ca 5 motsvarar perfekt. Men det är ju servicenivå.

När du justerar trådspänningen glöm inte att testa med bredaste sicksacken också. maximal bredd, ca 2-3 i stygnlängd. Då syns många problem mycket tydligare än på raksöm. I raksöm så är det ju i "mitten" och då brukar det gå bra även på halvdåliga symaskiner. Men när man har bredaste sicksacken så är man närmare "gränsen" vad symaskinen fixar och då syns problemen mer och man kan felsöka. Också bra söm att nyttja om man vill provsy för inköp. (om maskinen är dåligt inställt så kan det bli hoppstygn dvs att det "hoppar" över att bilda stygn)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat