Ämne: Trasig pedal?
Visa ett inlägg
Gammal 2018-11-14, 13:30   #1
malajo malajo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2018
Inlägg: 17
Trasig pedal?

Jag är ny här och ganska ny på symaskiner oxå.
Är typ bara lite lagningar som görs.
När min mamma hade tröttnat på att hjälpa mig varje gång något behöver lagas fick jag en gammal singer (tror den heter 412?) av henne.

Igår när jag sytt en stund så märkte jag att pedalen blev riktigt varm. Hade inte mycket kvar att fixa så jag körde vidare. När jag skulle byta till nästa lagnings-projekt (satt inte vid maskinen) märkte jag hur motorn började brumma lite som den gör när man inte trampar tillräckligt på pedalen och några sekunder senare börjar maskinen köra, till en början riktigt sakta men hastigheten ökar tills den når maxfart.
Jag slänger mig på kontakten och rycker ut den.
Maskinen får stå och "vila" en stund och efter ca en kvart testar jag igen.
Maskinen går som den ska och jag sytt färdigt det sista. Några sekunder senare börjar den åter köra av sig själv.

Jag har bara använt maskinen några gånger innan men då har den funkar exemplariskt.

Ska man byta pedalen eller vad gör man?
Har hittat universal-pedaler på ebay för runt 100-lappen, funkar det med en sån eller par vissa till singer, vissa till pfaff eller hur ligger det till?

Maskinen är troligtvis från 60-talet eller nått sånt så nån avancerad elektronik lär det inte finnas i den.
Pedalen var som sagt riktigt varm igår så jag undersökte inte den men ska kolla på den idag.

Vad gör man?




Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
malajo är inte uppkopplad   Svara med citat