Ämne: Balklänning
Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-14, 10:02   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Det är ingen lätt uppgift du tagit på dig, men om du är seriös och nogrann med detta projekt så kan du nog ro i hamn det.

Spontant skulle jag säga - att det är klart att det går att klippa av längden framtill om man vill.
Men efter att ha tittat på bilden så skulle jag råda dig att istället hitta ett mönster på en kjol eller klänning som redan är skuren på detta sättet.
"Din" klänning är extremt vid i kjolen och drar därför hiskeligt mycket tyg vilket gör det både oekonomiskt och svårt att själv klippa av den.
Det är lite mer att tänka på än att bara klippa där man tycker för att få den klockade effekten som du söker.

Om du sedan är ovan vid sömnad så skulle jag verkligen hitta ett mönster som passade, så att du får med en beskrivning av sömnadsstegen/momenten oc slipper fundera så mycket.

Viktigt vid sömnad av balklänning:
*Välj ett tyg som är lätt att arbeta med (ej slinkiga duschesser) för varje misstag syns på den modell du valt.
*Gör en Toile (provplagg) på livdel och ev även kjol för att se passform och ev justeringar.
*Axelbandslösa klänningar behöver uppbyggnad form av skenor och stadigt mellanlägg/tyg och foder för att sitta bra.
*Räkna med att det kommer kosta pengar... Tyg är dyrt och förutom själva klänningsstyget så behövs mycket annat - foder, skenor, snörningsmaterial, tråd m.m
* Börja i tid och ta god tid på dig. Det tar tid med både sömnad och provningar när man är ovan.

Lycka till
Att sy balklänning är jättekul.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat