Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-17, 15:48   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Thumbs up Tyger i Paris och London

Nyss hemkommen från en liten Europatripp så tänkte jag passa på att tipsa om tygaffärer som jag besökt på vägen.

I Paris så finns det tjogtals (och jag menar verkligen tjogtals) med tygaffärer alldeles vid foten av Sacre-Coeur. Går man av vid Metron vid Anvers så kan man inte missa dem. Två av dem ligger alldeles vägg i vägg med varandra, varav den ena har fyra plan med tyger och den andra fem (eller var det sex?). En helt enorm mängd med tyger alltså. Det var fantastiska mängder tyg i alla färger och nästan alla former (det var förvånande lite jersey och stretchtyger). Tyger i mängder på 3-4 meters bredd vilket jag inte sett så mycket av här i Sverige! Handlade med mig lite tyger hem men kunde troligtvis ha handlat mycket mer om inte bagaget begränsat mig. Priserna var strax under de priser man hittar i Sverige, men det fanns också riktigt dyra specialaffärer. T ex fanns en tygaffär som hade tyger till scenkläder och dansare som specialitet. Där fanns det visserligen ganska mycket stretch men priserna kunde ligga runt 30-60 euro per meter.

I London så finns det något som heter Walthamstow market som enligt uppgift skall vara europas längsta gatumarknad - och den var verkligen låååång. Lätt åtkomligt med både bil och tunnelbana. Lördagen är marknadsdagen och det var då jag var där, men affärerna utefter gatan för en hel del av tygerna på vardagarna också. Här var det billigt som gällde. Massor med fina blustyger kostade 1£ per meter och ibland bara 0.75£. Det var svårt att välja ut bara lite att köpa med sig hem när det nu var så billigt. Även här var det ganska lite stretchtyger.

Nästa utlandssemester åker vi nog till New York och det skall bli spännande att se vad som bjuds där i tygutbud. Någon som har några spännande tips där?

För övrigt en underbar semester!
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat