Visa ett inlägg
Gammal 2010-12-17, 11:44   #63
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
Det här med garanti är i allmänhet inte något som bekymrar just mig nämnvärt eftersom jag kan räkna de tillfällen jag har utnyttjat garanti för någon produkt över huvud taget (alltså inte bara symaskiner, utan TV, hushållsmaskiner, datorer... ALLT) på ena handens fingrar och ändå ha fingrar kvar... Jag har sparat MÅNGA tusenlappar på att handla där jag fått bra priser och skulle oturen slå till (peppar peppar) säger jag som Madeluc: Då har jag ändå sparat ihop till en reparation.

MEN, med respekt för att andra ser annorlunda på det (man kanske har haft mer otur förut), så tänk på att det är vad som gäller där ni KÖPER som är intressant. Det är ingen ide att titta på svenska garantivillkor eller hänsvisa till svensk konsumenträtt om ni köper i ett annat land. Det är ju egentligen självklart, men ville ändå poängtera det! (Ibland är det också till fördel faktiskt. Jag fick en gång ner priset en hel del på en maskin jag köpte i USA i och med att handlaren ju inte behövde bekymra sig om att bjuda på några lektioner eller riskerade att få ta hand om garantireparation (garantitiden var ändå ganska kort))

JAG skulle alltså inte ens tänka tanken att betala massor av tusenlappar extra för att få den så kallade "support" en svensk handlare kan erbjuda. Det är MITT beslut, mitt risktagande, och jag blir förb-ad när svenska handlare försöker hindra mig att ta mina egna risker! Det ska inte dom lägga sig i!
Väl talat!

Jag har följt den här diskussionen ganska länge nu. Har börjat drömma om en coverstitch och gluttade på Janome eftersom den verkade billig i jämförelse och eventuellt hyfsat bra också. Tycker diskussionen är intressant också. Att ett företag sätter egna inofficiella landsgränser eller prisgränser är antagligen väldigt svårt att komma åt. Vem ska orka bry sig om att lägga pengar och energi på att stämma småföretag eller mindre branscher?

När jag för några år sedan arbetade i en affär i byggbranschen (dumt att vara för detaljerad här) sålde vi en produkt som många privatpersoner som renoverar sina hus är väldigt intresserade av. Den är tyvärr för dyr för de flesta. Hursomhelst så var det en annan internethandlare som sänkte sitt pris rejält och min chef och andra i samma bransch surade till. Resultat var att den som var "för billig" fick besked av tillverkaren om att få mycket svårt att beställa sådana produkter i framtiden. Handlaren fortsatte visserligen lägga ut produkten till samma pris men mig veterligen sålde han inte så många eftersom hans leveranser sällan dök upp i tid. Detta pratades givetvis om ganska allmänt bland de de gällde men självklart mycket svårt att bevisa om man skulle försöka.

Skulle tro att detta händer titt som tätt lite överallt. Det är tur att världen krympt med hjälp av internet så vi konsumenter upptäcker när det fuskas med konkurrensen. Med tanke på hur många som har möjlighet att köpa via nära och kära utomlands numera så tror jag faktiskt inte att t.ex. Janome Sverige Tjänar speciellt mycket på att köra med den typen av krav... men å andra sidan kanske jag har fel. Den produkt jag berättade om sålde vi varken färre eller fler av trots att priset reglerades upp genom försvårande för de handlare som var för billiga.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat