Visa ett inlägg
Gammal 2016-10-19, 19:36   #5
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
Så, jag hittade ytterligare lite information om nålsystemet 135X17
som möjligen kan vara av intresse för fler än jag.

Jag tog helt enkelt och mejlade Schmetz GmbH huvudkontor i Herzogenrath Tyskland med en fråga om var jag kunde köpa 135X17-nålar i Sverige - och fick ett trevligt mejlsvar mindre än en timme senare... Rekommendationen var att ta kontakt med deras svenska distributör/representant Indukta i Borås - vilket jag omgående gjorde.

135X17 och 135X16 är rätt vanliga nålar till industrisymaskiner, och Indukta har det mesta av olika nålar jag kan behöva i sitt lager för omgående leverans. Iom att systemet är en vanlig standard inom industrisömnad så är nåltillgången i framtiden tryggad... "Men räkna inte med att någon i en lokal sybutik ska veta vad det är." Inget problem för mig, jag blir helt enkelt registrerad kund hos dom, och kan sedan köpa de nålförpackningar jag behöver.

Faktum är att killen jag pratade med visste vad det var för en udda symaskin jag hade köpt, och att den är rätt så unik med både tjocksyförmåga och handtransporterbarhet. Och möjlighet att vid behov maskinsy utan tillgång till ström. [Apropå transporterbarhet: Ultrafeeden i sin transportlåda är bara marginellt större än min gamla Huskvarnas förvaringslåda, men mycket kraftigare och mycket tyngre att bära! Sådär 28kg, varav lådans 'lock' bara utgör 4kg...]

Nu är lämpliga leverantörer av både tråd och nålar identifierade - i Sverige. Skönt...
Polar300 är inte uppkopplad   Svara med citat