Visa ett inlägg
Gammal 2016-10-16, 20:41   #1
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 14
Sailrite Ultrafeed LSZ-1...

Efter att ha varit medlem på syskonforumet Utsidan.se under några år så har jag nu snubblat in här...

Jag har samlat på mig 'några' Haglöfs Alaska ramryggsäckar (så jag har nu samtliga fyra färger bl.a.) och det är läge att renovera/modernisera dom. Jag har gjort det på min blå - men det körde nog slut på min gamla trogna Huskvarna CI 21A. Den klapprar, slamrar och missköter grovt sitt uppdrag numera. Så jag insåg att det blivit dags att köpa något kraftigare, men fortfarande flyttbart och undanställbart, så som Huskvarnan varit. Nyförvärvet skulle enkelt klara 3-4 lager polypropylenband + ett par tre lager ryggsäcksväv etc. Och gärna fålla upp mina jeans osv till vardags också, så 3-4-5 lager med jeanstyg/canvas fanns med i kravspecen...

Efter en hel del funderande fastnade jag för ett Sailrite Ultrafeed LSZ-1 Premium Kit från USA (inkl. ett Monster II svänghjul), den verkade uppfylla mina behov och krav - med övermatning och allt sånt där som är bra när det börjar gå tungt... Nu har den anlänt hit från Columbia City i Indiana och jag har börjat bekanta mig med mackapären...
Initialt har jag insett att en hel del beteckningar och specifikationer inte blir helt lätta att förstå för en amatör, och en amatör i Sverige dessutom! Bara sånt som specifikationen för nålar och tråd verkar (som med allt annat!) skilja sig mellan vad dom specificerar på sin amerikanska utrikiska och vad jag hittar i sybehörsbutikerna här lokalt..:

Nålarna som följde med betecknas tydligen 135X17 med storleksangivelse (?) #14, #16, #18 o #20 - vad betyder det på europeiska? Och var får jag tag i nya, här i Sverige, när jag har övat sönder de 4*10 som var med?

Likadant är det med tråd, maskinen är injusterad för tråd som har tjockleken "V-69" och/eller "V-92" - vad innebär det på europeiska? Vad ska jag köpa för tråd här i Sverige som passar både maskinen, nålarna och mitt tänkta ändamål? Jag behöver andra färger än den vita kon som var med maskinen... Här hemma verkar trådtjocklekarna betecknas på annat sätt, och jag blir inte klok på ev. skillnader/likheter mellan beteckningssystemen. Likadant så har jag inte riktigt fått klart för mig om jag ska använda 'ren' polyestertråd, eller bomullsklädd polyestertråd. Det senare låter som det skulle kunna suga åt sig vatten och därigenom bli lite tyngre att bära. Antagligen helt obetydligt viktmässigt, men bomull tar ju längre tid att torka...

Var hittar man ett bra tabellverk som refererar nåldimension till/från trådtjocklek?

Frågor, frågor
- men jag hoppas någon kan förbarma sig över en novis
och göra inlärningkurvan åtminstone lite mindre brant...
Polar300 är inte uppkopplad   Svara med citat