Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-06, 13:26   #65
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
deliana skrev:
Tycker upphovsrättslagarna är lite tokiga.

Tycker man borde få kopiera såväl broderier som en film så länge man inte tjänar pengar på det sen. Med dagens upphovsrättslagar är du en grov brottsling om du spelar in en film från TV ens en gång :P Eller om man ser en snygg klänning i en affär och sen syr en likadan.


Nej iår röstar jag på Piratpartiet så kanske det blir ändring på det hela till sist, slipper majoriteten av sveriges emdborgare vara brottslingar helt i onödan.

Uj så politiskt det här blev helt plötsligt. Sorry. :P
Förr fick du ju kopiera för eget bruk, och det gäller väl fortfarande vissa saker, jag tror exempelvis att du fortfarande får kopiera musik för eget bruk, däremot inte sprida densamma. Hur det är med bilder minns jag inte, programvaror får du inte alls kopiera (sålänge inte upphovsrättsmannen/-kvinnan säger något annat såklart.)

Att spela in film från TV får du väl göra, så kanske är även kopiering av film för eget bruk ok då? Men där betalar man ju visserligen en kassettavgift på både VHS, kassettband, CD-R och DVD-R för att kompensera upphovsrättsmännen (vilket jag tycker är lite konstigt eftersom de kan användas i andra syften, speciellt DVD-R och dylikt där i princip inget får kopieras..)

Piratpartiet kom ju inte in i riksdagen så rösten blev ju halvt om halvt bortkastad, synd om det var just de rösterna som gjorde att borgarna vann, schysst att bli av med Bodström iofs
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat