Visa ett inlägg
Gammal 2010-12-15, 14:17   #47
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
USA tror jag inte på som alternativ vad gäller Janome.
Dels har Janome restriktioner vad gäller postorderförsäljning av flera modeller i USA också. Man får inte ens ange ett pris online, och man får bara sälja i fysiska butiker. (Skulle tro att detta gäller "prestigemodeller" i första hand, alltså inte de enklare maskinerna.) Det är ju bara att kolla på eBay och Amazon och så ser ni att där finns de inte.
Dels blir det ganska dyrt. Tittar man t.ex. på CoverPro 1000CP(X) som ofta är uppe till diskussion när det gäller Janome har man nog kommit upp i svenskt pris innan man har den tullad och klar hemma. (Just den är det heller inte bara att plugga in i nätet då den inte har vanlig apparatsladd, men det kan man säkert lösa på ett eller annat vis.) Detta om man ens hittar någon som ställer upp och levererar den hit.
Inte ens jag som gärna handlar i/från USA köper symaskiner därifrån om jag inte kan hämta hem dem själv.

Men visst är det ruttet, det Janome håller på med! Bryter mot lagen tror jag däremot inte är så korkade att de gör. Det har de säkert koll på vad som gäller. Som jag har sagt förut kan de inte hindra SMD att sälja till vem som helst, men det finns säkert något kryphål som gör att de då kan "hämnas" med att sluta leverera maskiner till dem, och den risken vill inte SMD ta.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat