Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-15, 22:06   #7
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Wink

Jag tycker att beskrivningar verkar stämma med bilden.

De första 8 ökningarna (öka inte innanför en maska! det blir mer som att lägga upp en ny maska varje varv) bildar den rundade framkanten.

Nästa omgång ökningar sker i sidan. Därefter ökas det strax under ärmen (syns tydligt på bilden hur det bör bli).

Sedan lägger man upp ärmens maskor, några i taget så att den blir vidast längst upp - när man stickar ärmen för sig och nerifrån och upp, så ökar man ju i båda sidor så den blir vidare och vidare, men när man stickar ärmen "från sida till sida" blir det till att lägga upp allteftersom.

När du har ökat så att ärmen har sin rätta längd (92 m i minsta strl) börjar man minska för halsringningen - medan andra änden (som ju är längst ner på ärmen) stickas rakt.

När så uppräkningen av varv helt plötsligt börjar så beskriver det att avmakningen av det högra framstycket börjar längst ner på ärmen, de sista avmaskningarna är uppe på axeln.

Ja, det här var den bästa förklaring jag kunde komma på - mycket lättare att visa, men jag är kass på att rita-och-berätta
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat