Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-04, 19:46   #35
Jander Jander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 212
Jag har varit med i diskussionen tidigare, även om det inte säkert var just denna tråden. Jag har precis startat företag och ville veta vad jag fick och inte fick göra, så jag ringde Patent & Registreringsverket. Dom skickade mig vidare till Almi där jag fick kontakt med en jättetrevlig tjej. Hon mailade mig följande infon, först kom det översta jag lägger in, några dagar senare det nedersta.....blev ju dessvärre inte mycket klokare, måste jag säga...

Så här säger Lagen om mönsterrätt:

5 § Mönsterrätt innebär, med de undantag som anges i 7-7 b §§, att ingen får utnyttja mönstret utan samtycke av den som är innehavare av mönsterrätten (mönsterhavaren). Förbudet mot utnyttjande omfattar särskilt att tillverka, bjuda ut, marknadsföra, införa till eller utföra från Sverige eller använda en produkt som mönstret ingår i eller används på eller att lagerhålla en sådan produkt för ändamål som nu sagts.

Mönsterrätten omfattar varje annat mönster som inte gör ett annat helhetsintryck på en kunnig användare än det registrerade mönstret(skyddsomfång). Vid prövning av mönsterrättens skyddsomfång skall hänsyn tas till det variationsutrymme som funnits för formgivaren vid framtagandet av mönstret. Lag (2002:570).


Alltså bör sömmerskan ha samtycke från innehavarna av de mönster somhon använder för att sy saker av.

*****************

Det kommer olika bud i denna fråga. I mönsterlagen står nämligen även
denna paragraf:


7 b § Mönsterrätten omfattar inte utnyttjandet av en produkt, om den har bringats i omsättning inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet av mönsterhavaren eller med dennes samtycke. Lag (2002:570).


Detta borde innebära att när väl mönsterinnehavaren har placerat sin produkt på marknaden kan den användas i andra syften. Dvs att det skulle vara ok för sömmerskan att sy väskor i Marimekko-tyg och sälja vidare.
Det ter sig med andra ord inte så självklart, men jag återkommer om det när nya besked finns.

Senast redigerad av Jander den 2009-11-04 klockan 20:40.
Jander är inte uppkopplad   Svara med citat