Ämne: Symaskinsnål
Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-10, 00:06   #33
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag förstod i princip allt, väldigt upplysande och mycket intressant att se utvecklingen.

"Hook" är vad jag tror vi kallar griparen (rätta mig om jag har fel, jag är mer hemma i engelska termer). Det är en metallspets som rullar runt spolenkapseln (i alla fall på symaskiner som har rotary hook, inte osciallating som åker fram o tillbaka). Om du vevar på handhjulet med luckan öppen därnere så ser du att metallspetsen "fångar" tråden och därmed formar sömmen. (och den klassiska metallöglan som rör på sig upp till på symaskinen drar upp och tillbaka tråden när det har fångats av "hooken" så att det blir slätt och fint och inte ormbo)

Larvigt av Bernina det där, haha, med att tro att H står för Husqvarna! haha! Men så brukar ju Bernina gå lite sin egen väg... med pressarfotshållare osv. Bernina är i alla fall bra märke, i alla fall de lite äldre, precis som med Pfaffarna. (nu tror jag till och med att Bernina är bättre än moderna pfaff från samma generation) Men jag måste säga att jag är trött på de som ska krångla till det... Egna speciella dyra saker.. och nu moderna symaskinen där man inte får röra trådspänningen därnere, aja baja! usch.
Man kan visst justera undertrådspänningen på nya maskiner, en av anledningarna varför jag säger till de som köper brodermaskin att se till
att skaffa ett extra spolkopp så man kan justera så det passar den tunna broderiundertråden. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat