Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-03, 04:40   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har lärt mig genom att experimentera, misslyckas, svära lite, ge mig på det igen, lyckas hyfsat, ge mig på nytt projekt, misslyckas, svära lite, ge upp och slänga, ge mig på nytt projekt, faktiskt lyckas, ge mig på nytt projekt, misslyckas och så vidare och så vidare.
Dom flesta moment har jag lärt mig på egen hand genom att prova mig fram med olika metoder. Lite grunder lärde morsan mig en gång för länge sedan, men rätt vad det var var det jag som satt och visade henne vad hennes symaskin kunde göra.

Kurser funkar för somliga, böcker för andra och alldeles säkert hjälper det en hel del att ha någon man kan fråga när man kör fast (eller en sysida där man kan fråga). Dessutom måste man nog våga göra ett par misstag längs med vägen, jag tror inte just den egenskapen är förhandlingsbar. Men det finns ju inget alls som säger att man behöver visa misstagen för någon om man inte vill.
Nu är det ju dessutom så fiffigt ordnat för den som börjar sy i dag, att det finns en massa information på nätet alldeles gratis. Bara här på sysidan finns ju hur mycket som helst och dessutom folk att ställa specifika frågor till om man kör fast. Dessutom finns till exempel Husqvarnas sida med jättefina animerade beskrivningar av hur man syr olika detaljer. http://www.husqvarnaviking.com/se/5342.htm#
YouTube är också en guldgruva.
Så vill du gå en kurs för att du känner att det är din grej, för att det verkar roligt eller så, så gör det. Det kan säkert ge dig massor. Men du måste absolut inte gå en kurs för att ha en chans att bli duktig på att sy. Det finns massor av duktiga självlärda sömmerskor.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat