Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-10, 13:20   #44
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Den första delen av vad upphovsrättsjuristen talade om handlade ju om att producera kopior. Kopior i detta fall torde vara egen produktion av ett "Hello Kitty" tyg.

Det som är intressant är följande;

"...det av upphovsrättslagen att konsumtion träder in ifall varan har tillgängliggjorts för allmänheten inom EES-området, om tillgängliggörandet har gjorts med rättsshavarens samtycke. Med konsumtion menas att de immaterialrättsliga befogenheterna inte längre kan göras gällande till just den varan/exemplaret. Efter att dessa har överlåtits av rättshavaren kan varan således cirkulera fritt inom EES, dvs. säljas vidare utan rättshavarens kontroll. Var dock uppmärksam på att det i upphovsrättslagen finns en bestämmelse som innebär att upphovsrättshavaren alltid har rätt att bli namngiven samt att tyget ej får ändras på ett sådant sätt så att det kränker upphovsrättshavaren."

Det tolkar jag som att det faktiskt är fritt att göra kläder eller vad som helst av komersiellt inköpt tyg under förutsättning att;
1. Den ursprungliga försäljningen har skett med lincens från upphovsrättsinnehavare
2. Upphovsrättshavaren namnges
3. Det som tillverkas inte anses kränka upphovsrättshavaren.

Jag kan inte tänka mig att man kan bestämma att du inte har rätt att sälja en fysisk produkt vidare då du har köpt den och således genom ditt inköp faktiskt betalat den licens som följer med varan.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat