Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-10, 06:48   #40
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jahapp har fått flera svar från olika instanser. Och är lika förvirrad fortfarande...

Vi börjar med svaret från Jysk i Danmark:

"Hej då har jag fått svar från huvudkontoret i Danmark.
Tyvärr är det så att man inte får tillverka saker i våra tyger och sedan sälja dem vidare. Då krävs det att man betalar ny lincens."

Sen har jag fått ett mail ifrån den som har hand om licenserna i Sverige:

"jag har fått ditt mail du skickat till Martinex ang Hello Kitty. Jag jobbar på Plus LIcens i Stockholm och vi är agent för Hello Kitty i Norden och Östeuropa. Almedahls är vår licenstagare som jag vet du har kontaktat tidigare ang att sy upp klänningar av deras tyg.

Jag tycker din idé är jättebra men som du redan vet måste man ha en licens för detta och det är nog lite väl komplicerat och dyrt om det endast blir 3-5 plagg. Det är nämligen en hel process detta med licenser.

Först ska du ha ett kontrakt med en garanti och sen måste du följa en styleguide och skicka in koncept till oss så vi kan se hur plagget skulle se ut. Om denna blir godkänd, är nästa steg ett pre-production prov som ska skickas till oss. Om detta blir godkänt är nästa steg slutprover som ska skickas till oss. Så som du kanske förstår blir det för dyrt för att endast producera 3-5 plagg. Men det är inga problem om du vill sy upp plaggen men ingen försäljning får ske. Om du syr upp dem får du gärna maila över bilder så vi får se hur det blir."

Slutligen har jag fått svar från den upphovsrättsjurist som jag kontaktade på nätet och fick det här svaret (som jag inte förstår nånting av):

"Ägarna till Hello Kitty tyget kan ha både upphovsrätt och mönsterskyddat tyget.

Vad gäller upphovsrätten så har de en ensamrätt att framställa exemplar, göra det tillgängligt för allmänheten och liknande. Ensamrätten inskränks på så vis att man för privat bruk får lov att göra kopior, under förutsättning att förlagan har getts ut med upphovsrättsmannens samtycke. Vidare framgår det av upphovsrättslagen att konsumtion träder in ifall varan har tillgängliggjorts för allmänheten inom EES-området, om tillgängliggörandet har gjorts med rättsshavarens samtycke. Med konsumtion menas att de immaterialrättsliga befogenheterna inte längre kan göras gällande till just den varan/exemplaret. Efter att dessa har överlåtits av rättshavaren kan varan således cirkulera fritt inom EES, dvs. säljas vidare utan rättshavarens kontroll. Var dock uppmärksam på att det i upphovsrättslagen finns en bestämmelse som innebär att upphovsrättshavaren alltid har rätt att bli namngiven samt att tyget ej får ändras på ett sådant sätt så att det kränker upphovsrättshavaren.

Om de har registrerat sitt mönster, så har de en uteslutande ensamrätt att kommersiellt utnyttja det skyddade mönstret. Ingen annan än ägaren till mönstret eller den som har dennes tillstånd får lov att bjuda ut, tillverka, marknadsföra och så vidare. Dock finns det undantag från den här ensamrätten, nämligen bland annat dels om det företas i privat bruk utan vinstsyfte och dels om konsumtion av mönsterrätten skett, se ovan då samma gäller för konsumtion för mönsterrätt och upphovsrätt. Konsumtionen gäller just för varan och inte för rättigheten i sig."

Nu har jag skrivit tillbaka till juristen bett henne uttrycka sig på vanligt språk för jag fattar inte riktigt det här jurist/lagpratet.
Men det lutar åt att jag droppar den här idén. Alternativt måste jag göra nån form av storskalig produktion....vilket kankse inte var vd jag tänkt från början.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat