Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-12, 20:09   #15
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Måste bara säga ngt om detta med att fästa sömmarna...om man planerar sin sömnad så har jag upptäckt att man faktiskt inte behöver fästa så många sömmar själv. Oftast så¨syr man ju en fåll t.e.x och då fäster man ju sömmen när man syr över den med t.ex. raksömmen...
Min symaskinsbutik menade också att om man syr t.ex. täcksöm så bara man syr över sömmen som man sydde i början(där sömmarna går ihop när man sytt runt hela plagget..) så ska det fästa själv.. jag har inte hunnit prova det ännu, men min maskin har faktiskt en fiffig grej, som gör att man enkelt kan få den att fästa sömmen själv i början och i slutet så vänder man bara på tyget och syr igen, utan att skära i tyget...


Blev svårt att förklara..jag har en elna 745 och är jätte-jättenöjd med den. Är ingen supervan overlockare, men det är en fröjd att sy med den och bruksanvisningen är underbar...Kan bara rekommendera den! Det verkar vara få som har elna-maskiner, varför vet jag inte, de är helt suveräna!

och just det, jag har precis sålt min "gamla" overlock elna 683, för att den inte kunde sy täcksöm, (tvillingraksöm med sick-sack på baksidan) Det var så irriterande att byta maskin hela tiden och tvillingnålarna till den vanliga maskinen gick av på löpande band, tyckte jag. Så jag tycker att om man har råd så är det bra att ha en maskin som kan sy både overlock och täcksom. Min är iaf inte svår att trä om...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat