Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-06, 18:58   #45
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Citat:
MadWomanInBlack skrev:
medmera: Naturligtvis är det så att oordning går till ordning också, MEN, det krävs mer energi för att skapa ordning än oordning. Det är mycket enklare tidsmässigt och energimässigt att ta sin finaste porslinskopp och slänga den i golvet, än att plocka upp skärvorna och pussla ihop den med lim.

Jag hade fel när jag sa termodynamik, det var entropi jag menade:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Entropi

Detta är alltså en empiriskt bevisad företeelse som fungerar på praktiskt taget allt, såsom krossade porslinskoppar, pussel och forum som lämnas vind för våg.

Javisst har du rätt i att det är mycket lättare att slänga en kaffekopp i golvet än att limma ihop den sen, det går helt klart åt mer energi att laga den. Men... när man lagar den så lär man sig saker, bland annat om färg och form, den energin som går åt har alltså en nyttig del också.

Lika med konflikter menar jag, man lär sig mycket i sådant, om sig själv och om motparten.

Att göra av med energi är inte bara negativt, det finns olika skolor om detta, många menar att ju mer energi man gör av med desto mer ny energi får man, som dessutom är fräsch.

Att spara för mycket på energi tror jag inte på, det är som att spara för mycket på t.ex. pengar, dom blir mindre värda, och framför allt kommer det inga nya pengar då.

Liv är rörelse, allt måste röra sig för att det ska alstras nytt fräscht liv, även pengar

Jag tror vi kommit lite vid sidan av det som tråden egentligen handlar om, det är lätt att det blir så, och kanske får vi återgå till det ursprungliga nu...

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-08-06 klockan 19:03.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat