Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-31, 20:54   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
De som vill ha bra ergonomi skall bestämt undvika moderna symaskiner eftersom man får sämre uppsikt över och runt och BAKOM nålen, och därmed kan man inte fritt välja höjd utan måste nöja sig med det som gör att man SER nålen med.

Äldre symaskin har "rakare" front, man ser trådens hela bana och det är inte så mycket skillnad mellan frontens mest utbuktande punkt och nålens punkt. Men på moderna symaskiner göms gärna trådens bana bakom plast och plast kan bukta ut ganska mycket så att nålen hamnar ganska LÅNGT bak.

Industrisymaskiner är ungefär mer som gamla symaskiner.

Med gamla symaskiner pratar jag symaskiner från 50-talet ungefär och tidigare. Då trådens hela bana färdas utanpå symaskinen. Halvgamla brukar vara OK också, men de riktigt moderna brukar vara helt åt h-vete. (tänk och jämför, var är frontskalens "främsta" punkt och jämför med var nålen är)

Brothern jag har är HELT galet.

Jag har filtplattor under mina symaskiner (sådana som man sätter på möbler) för att göra det tvärtom mot vad de brukar vara: för att jag lätt skall kunna flytta på dem runt på bordet för att få optimal läge vid sömnad. Är maskinen rejäl så är det inga problem med att ha filtrundlar under. Kanske om man har en som väger ingenting kan den kanske skutta runt, men jag har inte haft problemet med mina 4 maskiner. Jag skulle inte kunna fixera positionen (medelst nedsäkning) för jag är sån som inte kan bestämma mig. Och det blir FÖR lågt då.

Kanske skulle jag vilja kapa av ca 3 cm från basen på min pfaff 332 men det låter inte sig göras. (pga att jag flyttar runt på grejerna... och pga att alla delar samma bord)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat