Visa ett inlägg
Gammal 2017-07-13, 17:01   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Cecilia944 skrev: Visa inlägg
Nu har jag trattat ner mina val, till två elektroniska maskiner, Husqvarna Jade 20 eller Janome DC 4030. De skiljer sig lite åt i prisklass. Jag gillar båda och har svårt att bestämma mig.
Personligen skulle jag inte välja en Husqvarna i de lägre prisklasserna. De kan hålla en ganska ojämn kvalitet. Flera som äger Husqvarna Opal verkar annars nöjda med sina maskiner.
Den Janome du nämner används tydligen som skolmaskin och då måste den vara lätt att använda och tålig. Den mekaniska maskinen Janome Easy Jeans har mycket gott rykte.
För övrigt undrar jag varför du väljer elektroniska/digitaliserade maskiner. Man får ofta bara välja mellan några varianter på stygn och kan inte t.ex. välja bredd steglöst. Dessutom finns det ännu en källa till krångel eftersom elektroniken kan vara känslig.
Ytterligare en sak jag tycker är viktig är medföljande pressarfötter. En bra utformad universalpressarfot underlättar mycket. Om det finns markeringar för olika sömsmåner (5mm, 7mm, 10 mm) så blir det lättare att sy snyggt.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat