Visa ett inlägg
Gammal 2018-01-31, 23:02   #1
sara65 sara65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2018
Inlägg: 3
Unhappy Syr i tjockt tyg - Vad gör jag för fel?

Jag kan inte mycket om sömnad, men försöker lära mig.
Nu håller jag på att sy i bävernylon. Hade fyra lager tyg som jag skulle sy ihop med raksöm. Det gick inget vidare. Undertråden blev det öglor i i början av sömmen där jag backat för att fästa tråden och resten av sömmen kunde man se att undertråden var alldeles för sträckt jämfört med övertråden.
Men det blev i alla fall sytt. Hade lite problem några gånger att nålen orkade igenom tyget men kunde inte dras med upp. Det slutade med att jag fick plocka ur undertråden, lossa nålen och klippa av trådarna för att lyckas få loss tyget.
Nu skulle jag bara sy ihop 2 tyg. Det ena var bävernylon och det andra var ett ganska tunt jacktyg med någon slags PVC på baksidan. Direkt när jag började backa tillbaka för att fästa, satt nålen fast igen. Och det ordentligt.
Vad gör jag för fel? Symaskinen är en liten Hugin Rosace, och kanske inte är gjord för att sy så tjockt tyg. Så jag funderar på om jag kan ha förstört den? Jag upptäckte att "pinnen" som nålen sitter på, kan skjutas åt sidorna även om maskinen är inställd på raksöm. Är det normalt, eller har något gått sönder?
Tråden jag använder är något liknande björntråd. Är den för tjock för att sy med på maskin? Nålarna jag använder är för Jeans. 100 tror jag.
Normalt sett så har övertrådsspänningen varit satt på 4. Så jag försökte ett tag med att spänna ytterligare, för att få ordning på sömmen. Det hjälpte inte. Och så läste jag att man kunde släppa på spänningen på spolen genom att skruva den lilla skruven på spolen (som håller undertråden) och provade även att släppa på övertrådsspänningen. Det tyckte jag inte heller blev någon skillnad.
Är det någon som har några tips? Lyckas jag inte med detta så får jag nog inse att detta inte är någon sysselsättning jag skall hålla på med.

Senast redigerad av sara65 den 2018-01-31 klockan 23:55.
sara65 är inte uppkopplad   Svara med citat