Visa ett inlägg
Gammal 2019-02-11, 21:34   #1
HelmutM HelmutM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 48
Sy i baddräkts tyg

Vi är ett litet kulturgäng med två killar och åtta Flickor. Vi hittar på massor med trevliga aktiviteter. Ibland av ren inställsamhet lovar man att en ska hjälpa tanterna med annat.
Flickorna satt och klagade över att det var hopplöst att sy i det jag kallar baddräkts tyg "stretsch". Eftersom jag syr mycket lovade jag att jag skulle klippa till tyget och sy ihop bitarna och sy kanterna.
Var omöjligt att klippa och skara till tygbitarna med rakblad efter mallen som hon sågat till i tunn masonit.
Använder ofta en typ av vaxpenna när jag ska rita i var jag ska klippa. Tycker dock att det blir så svaga och nästan osynliga streck av dessa pennor. Vaxpapper går bara sönder.
Hur ska jag rita in mönstret om jag lägger masonitmallen på tyget.
Att sy tyget var inte heller så lätt för när jag drar ut tyget går tråden av. Vet inte om jag ska spänna tyget innan jag syr med zik-zak. Använder den där det blir flera stygn på varje zik-zak. Funderar på om jag kan lägga ett pappersark under tyget och sedan lägga tyget i vatten så att pappret löser upp.
Någon som har förslag på hur jag ritar på tyg med något vattenlösligt och hur får jag snygga kantsömnar.
Ps Hon kom över med fyra rullar a´ 10 meter i varje rulle !!!!!!!
HelmutM är inte uppkopplad   Svara med citat