Visa ett inlägg
Gammal 2005-01-31, 18:58   #23
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Babylock eller Pfaff

Hej Barbro och alla andra,

Jag går som bäst en bra overlock-kurs och sist gjorde vi V-ringad resår i halsöppningen.Det är aningen svårt att förklara men jag gör ett försök.

Man sätter resåren omlott nere vid V-rigningen och sen klipps det ett litet hack i V-spetsen ner till så sömmen får rum. Jag tråcklade fast resåren först och med god hjälp gick det bra,men det fodras lite övning.

Snören i täcksömmen kan vara ca 2-3 mm breda.Det finns en specialfot som håller snöret (bandet)på plats.Då skall man sy från avigsidan så går snöret mellan gripartråden och syns på rätsidan. Snöret får vara i annan färg än tyget. Sytråden kan också vara i annan färg än vad tyget och snöret är. Då är det 3 färgkombinationer, det ser faktiskt ganska läckert ut.Brodyrtråd gör susen.
Jag använder det att qvilta och som dekorsöm på t.ex kläder, lapparbeten,Jag gör tygytan annorlunda så den blir mer intressant.Om tyget är trist så är detta ett bra knep.

Gylf har jag inte sytt ,men därimot sidsömmar på jeans och fritidsbyxor. Jag tycker att overlocken är rolig och nyttig och ju mer jag lär mig så intressantare blir den.Måste utforska den lite mera. Jag vill lära och leka med min coverlock H. Katharina Wikholm

Vad använder ni er overlockar till? Utom det vanliga?
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat