Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-07, 00:47   #12
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tips numero 1:
Se till att inte klippa för mycket av kappan innan du fållar, utan räkna med minst 5 cm om du vill ha ett lagom avstånd från nederkant - söm. Min fick 1 cm, och det ser ju helt okej ut, men det kunde ha sett bättre ut

Tips numero 2:
Se till att pressa alla sömsmåner åt varsitt håll där det ska vara så - axelsömmar t ex. Jag har en jättemystisk knöl där jag sydde dem åt samma håll.

Tips numero 3 och 3,5:
Köp ett foder av bra kvalitet. Jag köpte det billigaste - acetat? - och det går sönder som papper. Se också till att du minns alla ändringar på kappan, så du kan göra samma på fodret. Jag var till exempel tvungen att skarva fodret med en kil för att själva kappan blev alldeles för vid.

Tips numero 4:
Följ INTE - oavsett omständigheterna - måtten på baksidan av förpackningen. Var inte lat och anta att Simplicity strl 40 är Alex's strl 40, nej nej! Alex ska ha 36, så mät mönsterdelarna istället för att se vilken strl du borde ha.


Var noggrann som tusan gällande kavajslagen. Tråckla hundra gånger om det behövs. Jag har konstiga veck här och där - på insidan lyckligtvis - och jag vet inte hur de kom dit heller. Fickor har jag lyckligtvis inte, och jag har inga råd att ge angående själva fodringen.

Lycka till!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat