Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-28, 02:10   #43
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Re: Elisabeth

Citat:
Yosan skrev:
För det första finns jag det märkligt att dina vänner kemisterna och apotekarna anser sig veta mer om hur klorin och dess nedbrytningsprodukter reagerar i ett reningsverk och i vattenmiljön än människor som dagligen arbetar med just dessa frågor.
Så märkligt är det inte.
Min kemist är forskare och hör till de ledande inom kemin i Sverige. Han om någon bör ju känna till hur de här ämnena uppträder i naturen. Det är liksom hans jobb. Där det till hans dagliga gärning hör till att informera statliga, kommunala och industriella verksamheter i HELA världen om just kemiska reaktioner. Även EU. Här ingår även Klorinets egenskaper.


För det andra ställer jag mig frågande till om du läste igenom artikeln du använde som belägg för din uppfattning:

I artikeln står bland annat att ämnet är klassat av EU som miljöfarligt ("dangerous to the environment"). Och med tanke på EUs restriktiva inställning till att ställa miljökrav på kemikalieindustrin säger det en hel del om ämnets potential som miljögift.


Jag det har jag. Ingående. Och att det klassas som miljöfarligt stämmer, för används produkten fel så kan det bli ett miljögift.
Ta den vanliga ätticksinläggningen. Den kan bli till ett dödligt gift om man doserar fel.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat