Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-27, 13:50   #34
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Lustigt nog så står det i dagens Expressen om det här med illaluktande tvätt och miljömärkta tvättmedel. Felet är att folk tvättar ALLT i för ljummet vatten och de miljömärkta tvättmedlen då inte gör riktigt rent osv. Hela maskinen blir full med bakterier till slut.
Jag har alltid (utan att ha läst vare sig Råd & Rön eller något annat om detta) tvättluckan öppen när maskinen inte används, och jag kör minst en tvätt med eco-programmet (67 grader) varje vecka, och kulörtvätt i 60 grader. Det enda jag tvättar i 40 grader är fintvätten, dvs lite ömtåligare kläder. Jag trycker alltid in knappen för extra sköljning när jag använder pulvertvättmedel, efteresom min son har eksem.
Tvätten och maskinen håller sig ren, helt enkelt, och luktar inte disktrasa. Klorinet står där i skåpet, och behöver i princip aldrig användas.

Ett tvättmedel jag verkligen kan rekommendera är Neutral (både som flytande och pulver). Miljövänligt och ändå effektivt, och det enda tvättmedel jag hittat som inte ger sonen mera allergier och utslag.

För övrigt heter det faktiskt triclosan (precis som Mirja skrev i sitt inlägg) och ingenting annat. Något Trickoslan finns alltså inte, vad jag vet.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2006-10-27 klockan 14:08.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat