Visa ett inlägg
Gammal 2018-01-17, 16:10   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Pendlaren skrev: Visa inlägg
Jag tycker linneklänningen är för vacker för att ändras om, och är tveksam till linne i kombo med "festligare" tyger eftersom linne skrynklar sig sig så lätt.
Nu har jag ändrat i denna text fler ggr då jag skriver om chiffong tänker jag mig en mycket tunn genomskinlig sådan.

Jag instämmer med dig Pendlarn ang tyget. Linne skrövlar sig mycket. Hur mycket detta tyg skrövlar sig det har bara du koll på. Om det skrövlar mer än vad du önskar dig. Kan du prova sälja klänningen i tvättmaskin och sätta i stärkelse på tub i sköljvattnet. Då blir tyget mindre skrynkligt men något stelare. Det kan påverka även fallet.

Klänningarna som du inspireras av är fantastiskt vackra. Underbara, oj tänk att få bära en sådan.

Om du vill ha ett vackert fall på en linneklänning bör man skrädda trådraken så att den går diagonalt över tyget. Då faller och formar sig tyget naturligt och vackert.

Antar att det är ett fintrådigt vävt linnetyg som klänningen är sydd i.

Själv skulle jag kolla även upp ett ytterligare tygalternativ att kombinera med eller bara använda enbart. Ta med dig klänningen till tygaffären. Prova de olika tygerna till din klänning och känn in.

Ett alternativt tyg att jobba med i den modell som du vill ha är chiffong eller organza som går i samma ton som klänningen. Ett tunt genomskinligt. Du kan drapera tyget till överdelen som du tänkt dig, sätta in av tyget i den djupa ryggen, göra ett nyckelhål. Om du draperar axelbanden fram kan du låta den följa med längs med i den djupa ryggen. Då kommer brodyren mer till sin rätt. Chiffongen eller organza kandu även lägga till längst på klänningen. Låta den titta fram.

Det är även vackert att sy på spetsdetaljer på organzan eller chiffong.

Du kan även sy klänningen ärmlös och sedan av chiffong eller organza sy en helt ny klänning över den.

Alternativen är många. Kolla upp skrynkligheten så att det känns ok för dig.

Vill du vara gullig och uppdaterar denna tråd. Så himla roligt och spännande att få följa din klännings utveckling och när den är färdig. Lycka till!'

Det är den här draperingsalternativet som jag försökte beskriva för dig. https://www.jjshouse.se/Trumpet-Sjoe...105901-g105901

Senast redigerad av Gumpan58 den 2018-01-17 klockan 16:36. Anledning: Komplettering av text och redigering, förtydligande
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat