Ämne: Sy in byxben
Visa ett inlägg
Gammal 2020-10-26, 11:30   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Lite knepigt att föreslå exakt då jag inte vet hur mycket du ska sy in totalt i midja, höft, stuss, ben. En viktig del att komma ihåg är att tar du in 1 cm på vänster sida, 1 cm mitt bak, och 1 cm höger sida har du tagit in totalt 6 cm.

Helst ska man ju sy in på alla fyra sömmarna om det är möjligt. Gissar att du helst inte vill sy om gylfen.

Bäst är att sprätta lös linningen. Sy in sidor och mitt bak. Dela
linningen mitt bak och sy in och anpassa efter de nya måtten.

Ett viktigt mått är att mäta från midjan (om den ska sitta där dvs) ner runt rumpan och upp till midjan mitt bak. Då vet du hur mycket du ev måste förkorta så att den sitter bra i grenen, kapa höjd i midjan fram, bak och eller ta in i grenen i samband med att du syr in benvidden. Beroende på hur mycket som behöver tas in.

Föreslår att du tråcklar och provar dig fram innan du klipper och syr ngt definitivt. Det är värt att lägga ned lite extra tid på det det då det är en finbyxa som är finast med bra passform och som är bekväm.

Är det en byxa som det inte känns så noga med kan man hoppa över att sprätta lös linningen. Endast öppna på det ställa som det finns en naturlig öppning till. Sedan sy ända från linningen och ned sömmen. Ser inte lika fint ut inifrån. Vissa tycker det är ok att göra så, själv föredrar jag alternativ ett. T

Angenämnt bekymmer att behöva sy in. Har du några frågor hör av dig ånyo. Nu när jag skrivit på din tråd så får jag meddelande via mail att du eller någon annan har kommenterat. Kanske någon fler har förslag på hur de brukar göra. Lycka till!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat