Visa ett inlägg
Gammal 2004-10-18, 10:52   #7
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Jag lappade brallorna med flatlock...

Hej, jag är ganska så ny vad gäller overlockmaskiner och deras möjligheter, det blir en hel del experimenterande. Jättekul med en sådan här diskussion.
Jag hade lite tid över igår kväll, och bestämde mig för att ta mig i kragen och lappa knäna på ett par gamla söndertrasade Levis jag har haft liggande.. Varför inte prova med flatlock? Perfekt med rejält synlig söm på rätsidan och flatsöm på avigan!
Efter lite trixande kom jag fram till lämpliga inställningar på Huskylocken
(1,5:-:3:6) som resulterade i att tygändarna gick att lägga omlott ("peta och massera") inuti flatlocksömmen utan knölar eller veck. Det blev faktiskt en riktigt mjuk söm som jag kan tänka mig att använda till t.ex jackor och liknande. Man kan ju, om man så tycker, förstärka sömmen genom att sy t.ex. en förstärkt raksöm rätt genom flatlocksömmen.. osv..

Tyvärr kan jag inte visa upp några bilder på själva sömmarna. Jag använder mig för tillfället av en billig digitalkamera som inte tillåter några vettiga närbilder (jag har lyckats backa över min gamla med bilen..) Men en bild på slutresultatet blev det i alla fall. Jag gillar det inte alls, känner mig som Karlsson på taket eller nåt ditåt med dessa lappar på knäna. Men sömnadstekniskt sett blev det hela alltså väldigt lyckat. Byxorna kommer att konverteras till shorts när sommaren nalkas, och lappen med den frihandsbroderade stjärnan kommer att transformeras till bakficka.


/jonne
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av hatte den 2004-10-18 klockan 11:13.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat