Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-15, 19:42   #9
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Ja, den ser ut att vara"felträdd".
Tråden ska upp över den lilla fjädern, och sedan ner under den "kraftigare metall grejen" och sedan upp och genom trådledaren.

Ta ur spolhylsan, och ta i tråden, och låt spolhylsan hänga. gör ett knyck. Åker spolhylsan ner ca 10- 15 cm är det rätt spänning på undertråden
Maskinen är rätt trädd då jag syr på den.
Jag har som sagt sytt i 4 timmar idag utan problem. Tyvärr råkade tråden sitta fel just då jag tog bilden. Ville mest visa hur maskinen såg ut.

Har provat olika inställningar på spolen nu och det blir inte bättre.

Övertråden känns "fladdrig" och hoppar lätt ur nålen när jag syr. Den hoppar även ut ur "den lilla fjädern" och den "kraftigare metallgrejen". Har provat alla inställningar för spänningen på den och det blir ungefär samma resultat.

När jag syr raksöm så blir det ibland öglor på ovansidan av tyget, där det bara ska bli raka stygn. Olika inställningar får mer eller mindre bort öglorna men jag blir fortfarande inte nöjd med hur stygnen ser ut.

Oftast tappar den stygn och gör vissa stygn mycket längre (så långa att man lätt får under en nagel under stygnen och kan dra bort tråden).

Har provat med sicksack och det blir ungefär samma resultat.
Sömmen ser då ut ungefär såhär:

\
/
|
|
|
\
/
\
|
|

Dvs några raka och några sicksack.

Inser att jag förmodligen måste lämna in den tyvärr. Inte något som min studentkassa hade räknat med.

Speciellt tråkigt eftersom maskinen gick felfritt i flera timmar precis innan den började strula.

Kan det vara så enkelt som att tråden jag använder mig av är dålig? Det var först när jag bytte tråd som den började strula.
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat