Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-01, 21:35   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag tror inte att ingen "vill" svara. Snarare är aktiviteten där rätt låg. Alla har inte hittat tillbaka efter flytten än. Mycket information finns begraven i äldre trådar för den som orkar leta och det brukar uppmuntras att fortsätta på andra trådar hellre än att starta nya där.
Sen är det ju hela det här kapitlet med terminologin också. Men för argumentationens skull gissar jag glatt att du med "cotehardie" i det här fallet syftar på en figursydd kvinnokjortel? Sen förstår jag nog inte riktigt vad det egentligen är du vill veta, heller, men här är lite tankar i alla fall.

Vad gäller medeltidsmodes meltonull är den fin och jämn i kvalitén. Jag har själv gjort en figursydd trettonhundratalare komplett med "pöl" i det. Så med reservation för att det egentligen inte riktigt är min period så skulle jag nog vilja påstå att det funkar fint rent praktiskt i alla fall. Bild på min kan du se här: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=84570

Angående knappar brukar Handelsgillet ha en del fina om man har pengarna att lägga. Annars kan du göra tygknappar. Jag är rätt säker på att jag sett exempel på dold snörning i sidan på liknande plagg också, men det kan ha varit från lite senare. Sök på HV så hittar du nog mer om det. Det var en bild där snörningen glipade på en kjortel buren av en gravid kvinna.
Sen är det ju inte alls säkert att du behöver någon knäppning över hvuvud taget.
Jag har fått intrycket att det är ovanligt med synlig knäppning på dom kortärmade överkjortlarna, särskillt i dom högre skikten, men vanligare med en synlig knäppning mitt fram på dom långärmade. Men det är som sagt inte min huvudperiod, så jag kan ha fått fel för mig.

Några överkjortlar med kort ärm, tipets och pöl finns det bilder på här: http://www.maisonstclaire.org/resour...tehardies.html

Och slutligen, huvudlin med kruskant har man faktiskt hittat en del. Det finns en ingående PDF på ämnet här. Fast just dom är spanska. Är det till något glädje?
http://www.middelaldercentret.dk/pdf/burgosrapport.pdf

Testa att ställa frågan i en befintlig tråd på HV och försök vara lite tydligare med var, när och vem det är du siktar på. Inkludera gärna samtida och relevanta bilder på vad det är du är ute efter och ställ uttalade frågor. Det är lättare att få svar då än om man bestämmer sig först för vad man vill göra och först därefter börjar leta belägg för det. Och som sagt, uttala frågan, vad den nu månde vara lite tydligare, så blir det lättare för folk att ge dig svar du har nytta av.

Jag har sett din tråd på HV men låtit bli att svara just på grund av att det var för mycket jag hade fått försöka gissa mig till vad du menade med, så jag lät bli med tanken att där nog finns dom som är bättre på att gissa och därmed kan ge bättre svar än jag. Där ställer du bland annat frågan hur du "bör" göra och det kan ingen annan än du komma fram till. Ingen annan vet ju vad du ska ha plaggen till, hur höga krav du har eller vilka tolkningar du själv gjort eller vilka källor du tittat på.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat