Ämne: Gammal maskin
Visa ett inlägg
Gammal 2018-05-19, 19:14   #4
Balkongodlaren Balkongodlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2018
Inlägg: 3
Citat:
Fingerknutt skrev: Visa inlägg
Jag hade inte tänkt att det ska vara så avancerat, utan mer akuta reparationer och justeringar. Även om det kanske blir ett par shorts om man får grepp på det hela. Antar att raksöm och sicksack borde räcka långt.
För dina behov som jag tolkar din beskrivning skulle jag föreslå en maskin som även klarar trestegs sicksack, det är räddaren i nöden för att maskinstoppa hål i kläderna om man inte har så stor symaskinsvana! Det är också bra om maskinen har någon enklare stretchsöm.

Husqvarna Classica 95 som du föreslår har de funktionerna, nackdelen är att den inte har ställbar stygnbredd, men för enklare sömnad räcker dom fasta sicksackvarianterna långt!

Kolla på föregångarna, Husqvarna "Kompakt" (1600/3600/5600/5710 och Hugin 340/341/3010) som har lite stadigare chassie, men i princip samma funktioner, frånsett att maskinen inte stannar automatiskt med nålen uppe eller nere. (Jag tror alla dessa har trestegs sicksack, men kolla innan du köper!)

Dom som säljs riktigt billigt brukar smörjmedlet ha stelnat i. Är du mekaniskt händig så fixar du det själv, dom är väldigt lättmekade (jämfört med andra symaskiner) annars bör du se till att få en som är fullt fungerande. Kolla framförallt att knappen för back går lätt och fjädrar tillbaks omedelbart, att sömväljaren går lätt att vrida på och att sicksacksömmen går direkt till rätt bredd efter att du ändrat sömtyp (det är där problemen först brukar börja visa sig).

Senast redigerad av Balkongodlaren den 2018-05-19 klockan 20:10.
Balkongodlaren är inte uppkopplad   Svara med citat