Visa ett inlägg
Gammal 2011-02-16, 16:01   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag brukar rekommdera gamla arbetshästar. Men det gäller bara vanlig sömnad alltså.

När man ska brodera så är det bäst att man köper så nytt som möjligt. För att det ska samspela med datorn, för att det slits ut så lätt, och för att de gamla fortfarande är "nya" och "nya" inte gjorda för att hålla....

Om man köper en gammal brodyrmaskin kan man få ett helvete att få den att fungera med ens dator. Kanske är man tvungen att skaffa en dator med hårdvara (och mjukvara) från samma "tid". T.ex. 90-talsdator med serieport i värsta fall eller obskyra kortläsare vars drivrutiner bara funkar i äldre Windows...

Nu för tiden är det många maskiner som stöder direktläsning från en liten usbminne som man kan köpa nästan vart som helst och billigt också. förr i tiden var det krav på specialkort som man köper jättedyrt eller dyra läsare eller ja dyra överföringsprogram. Eller direktkoppling mellan dator+symaskin och inte alla vill ha det så. Och där är det ju som sagt också problem som du kan läsa om i föregående paragraf...

Det är bättre att köpa en maskin som "matchar" din dator.

Det är tyvärr dyr hobby. Inte så många nöjer sig med att sy de brodyrer som finns inbyggda på maskinen.

Själv har jag innovis1200, men den fixar bara direktkoppling USB mellan dator+symaskin eller eget kort som måste ha specialkortläsare. Bra maskin, men nu finns det nyare version, 1250 tror jag den heter, som kan läsa usb-minnen.

(undrar om man kan hacka min 1200 till att bete som 1250, haha)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat