Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-26, 14:49   #15
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Jag har just fått hem How to make sewing patterns av Donald McCunn, beställde den från amazon.com (USA) eftersom den verkar vara slut på alla andra ställen.
Så fort jag har skrivit det här inlägget tänker jag gå och se om jag kan rita ett grundmönster till mig.
Jag har läst igenom boken och tycker att den verkar riktigt lovande, i varje fall för mig.
Den utgår helt och hållet från ens egna mått, här finns inga standardmåttabeller så den är inte till för mönsterkonstruktion inom konfektionsbranschen, utan bara för en själv. Jag tycker att det känns jättebra eftersom jag lånade den svenska boken av Inger Öberg på biblioteket och kände mig alldeles uppgiven över att jag skulle rita ett grundmönster i storlek 40. Varför? Då har jag ju köpta mönster att utgå ifrån.
Det som är beskrivet är mönsterkonstruktion både för herrar och damer, hur man tar alla mått och hur man steg för steg ritar grundmönstren med hjälp av papper och linjal. Sedan beskrivs hur man gör en toile av grundmönstret och gör de sista finjusteringarna på den.
Vidare finns beskrivning av hur man lägger till veck och flyttar insnitt, det finns exempel på hur man ändrar grundmönstret till exempelvis empiremidja, prinsessöm, lägger till ok, med mera.
Det finns beskrivning av olika sorters ärmar, kragar och slag.
Förmodligen kan man konstruera det mesta utifrån den här boken om man fattar själva grundprincipen och om man är lite begåvad i 3-D-tänkande. Jag är rädd att jag inte är det, men det återstår att se.
Nackdelen är att alla mått anges i inch (till exempel hur mycket man ska lägga till på grundmönstret för att göra en kavaj istället för en skjorta), men det går ju att omvandla.
Här finns inget om tjusiga aftonklänningar och vackra draperingar som jag är så sugen på, och avsnittet om trikå är väldigt kortfattat. I princip handlar boken om mönster för vävda tyger.
Den verkar lovande, men jag har inte testat om jag klarar av att rita ett fungerande mönster än. Det ska jag strax ta reda på.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat