Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-14, 22:14   #13
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Grejen med silhouetten kring 1870-1878 och 1882-1885, när turnyrerna var som mest på modet, är att de kräver en korsett. Annars får man inte timglasformen med smal midja och desto större höfter och byst. (Under 1870-talet var det inte en LIKA stor grej som under 1880-talet.)

Visst går det att inte ha korsett, men silhouetten blir inte sådär "rätt". Känslan tycker jag försvagas utan korsett. Och utan turnyr. Samt att kroppen mår mycket bättre av att stadgas upp med korsett när man har så många lager kläder på sig. Faktum är att en rätt sydd korsett är riktigt bekväm!

Själva turnyren går att "fuska" ihop på väldigt enkla sätt. Då det begav sig så var det inte alla sömmerskor som hade möjlighet att sy starka, hållbara turnyrer med metallringar i, så de "fuskade" också. Huvudsaken är att det man tillverkar orkar hålla uppe alla kjolar (upp till 7 stycken har jag läst mig till) och att den inte tappar formen. Metallnät, kuddar stoppade med hästtagel, stärkta volanger m.m. användes på olika sätt och det finns flera bevarade som man kan googla efter. Målet är ju att silhouetten blir rätt när man är fullt påklädd, vad som sitter under syns ju inte! Jag har sett en Sysidan-användare "fuska" till en turnyr med en helt vanlig liten kudde fastknuten runt midjan. Det såg jättebra ut när klänningen kom på, så vem bryr sig att det inte var en riktig turnyr?

Jag har sytt en del 1800-tal, varav lite finns i mitt album här på Sysidan, och just nu håller jag på med en dräkt från 1898 till ett skolprojekt. (Pluggar till teaterkostymör.) Det enda som egentligen återkommer genom hela 1800-talet är att ha rätt korsett till rätt dräkt, så att silhouetten blir bra och ser tidsenlig ut. Även empirmodet krävde snörliv för att brösten skulle sitta på sätt ställe och ge "balkongkänsla", men det dröjde några år till innan de hårda korsetterna kom på modet igen. (De användes ju flitigt under 1500-, 1600- och 1700-talen.)

Vill du inte sy en korsett så finns det billiga korsetter som ger exakt rätt silhouett att köpa på t.ex. Tradera. Den billigaste som ändå var i bra kvalitet kostade under 200:- inklusive frakt. (Nytillverkad i Asien, inte begagnad.)

Den här veckan är det faktiskt turnyr-special i skolan och jag borde sitta och sy en ny turnyrkjol just nu och inte skriva här...
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat