Visa ett inlägg
Gammal 2014-04-18, 08:36   #2
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 15
Jag gjorde en korsett i nät en gång. Vet inte exakt vad för material det var men det var ganska styvt. Hittade det när jag inhandlade material för möbeltapetsering, så jag antar att det var menat att användas till något sådant även om jag inte vet exakt till vad. Hursom. Gjorde varianten med sömsmåner på utsidan. Jag hade extra breda sömsmåner som jag pressade isär och sedan vek tillbaka och lade dem lite omlott (detta för att nät var svårt att sy starka sömmar i så jag behövde lite extra tyg att sy i). Sedan lade jag en ett smalt tättvävt bomullsband över sömsmånen och sydde två sömmar vid var sida om sömmen på korsetten (nära den första sömmen så att den blev inkapslad). Sedan använde jag "boning tape" från venacava och satte över sömmen och sydde fast dem som vanligt. Funkade kanon! Dock syns ju boning tape:en och om man inte vill det är det ju lite problematiskt. Jag har ingen bild på kreationen men resultatet blev ungefär såhär: http://www.sewcurvy.com/siteimages/2...62/7359991.png

Om jag inte hade velat använda mig av den här tekniken hade jag nog använt mig av extra vida sömsmåner som jag sytt "franska sömmar" av med dubbla täta raksömmar i båda sömmarna kring kanalen. Är tyget tunt och man inte vill ha boning tape i kanalerna hade jag iaf lagt en smal remsa domestik/bomullsväv mot tyget efter de två första sömmarna (mot insidan), och låtit den utgöra ett foder, sedan sytt två sömmar mot utsidan av tyget så att kanalen bildas. Jag tycker nämligen inte om när sprialstål kan skönjas genom yttertyget.. men det är en smaksak. Dock tror jag det håller bättre också. För att på dessa kanaler i sömsmånen att ligga slätt och på plats på insidan kan man fästa dem upptill och nedtill med några stygn för hand. Om tidsaspekten är viktig är detta råd nog överflödigt, MEN: Man kan även för hand försöka sy för hand längs hela kanalen med en söm som inte syns för att hålla dem på plats. Dock inte på satintyger eller andra tunna tyger med viss glans eftersom sömmen kommer att synas ändå när tyget utsätts för påfrestning.
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat