Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-22, 08:49   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Först av allt vill jag hälsa dig välkommen till Sysidan!!
Jättekul att du hittade igen oss.

Jag är stor användare av specialfötter. De fungerar som utmärkt hjälp om du använder dem och lär dig använda dem. Gör det då du har gott om tid och är på humör att testa.

När du kan dem spar det mycket tid och det blir snyggt och fint. Rynkfoten skulle inte vilja vara utan. Det finns en som bara rynkar och sedan en större fot som kan både lägga veck och rynka. Om jag skulle välja mellan dem väljer jag bara den som rynkar. Lättanvänd.

Bandkantaren som du nämner är också suverän och lättanvänd.

Den som viker in en dubbelfåll samtidigt som du syr en synlig fåll är också mycket bra. Lite knixigare att lära sig men spar mycket tid när du väl kommit på knepet. (vik en fåll 2 ggr och sy en raksöm, så ser resultatet ut, i så fall välj den som ger 1,5 cm fåll.

Pressarfoten som du syr fast knappar med (ska vara de som även ger en distans till knappen är suverän och lättanvänd. Avskyr att sy knappar.

Sedan har jag en pressarfot som kastar över fållkanten samtidigt som den gör en osynlig uppfållning. Helt suverän.

Rullfoten är super när du syr i tyger utan glid.

Det finns något som heter fotomvandlare, vissa av dessa fötter är universialfötter, dvs passar alla symaskiner om du köper till infästningsdelen i din symaskin. hm... inte lätt att Du köper en fotomvandlare som passar på din maskin, på den kan du fästa fötter från
andra symaskinsmärken. Den är praktisk att ha. På så vis kan du använda en Husqvarna fot till en Berninamaskin osv.

De är de pressarfötter utöver ordinarie som jag använder mest.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2018-08-22 klockan 09:09.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat