Visa ett inlägg
Gammal 2019-02-12, 18:11   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det där med att sy baddräkt är inte så märkvärdigt, men det underlättar verkligen att ha en tydlig beskrivning och en symaskin och övriga verktyg som passar till att arbeta med halkigt stretchigt tyg.
På 90-talet tävlade min dotter i konstsim och behövde ofta nya uppvisningsbaddräkter för det fria momentet. På senare år har jag sytt till mig själv.
Det första där jag fick tänka om var tillklippningen. Man ska vara noga med att den mesta töjbarheten ska gå runt kroppen. Med vanlig sax lyfts tyget och töjs ut, inte lyckat. Så en bra rullkniv plus skärmatta under tycker jag är ett måste. Lägg det justerade mönstret ovanpå tyget och håll ned det med tyngder. Skär noga, passa till svåra ställen med vass sax efteråt. Undvik knappnålar som kan skära sönder maskor. Håll hellre ihop delarna med clips. Inga kanter ska kastas, ju färre nålstick i tyget, desto bättre. Baddräktstyg kan inte tråda sig.
Det funkar inte att rita på baddräktstyg. Se till att sömsmånerna är absolut jämna vid tillklipppningen och håll bredden noga vid sömnaden så går det bra.
Man syr ihop enklast med en smal sicksack. För mig passar Bredd=0,6 mm Längd=2,0 mm, det ser ut som raksöm men är riktigt elastiskt. Kolla noga att över- och undertråd är i balans.
Runt alla ringningar och axelband viker man in kanten av tyget mot dräkten med en smal resår emellan,resåren ska sträckas Det finns speciell baddräktsresår att köpa, vanlig resår tål sällan saltvatten och klor. Sy med stor sicksack eller flerstegs sicksack. Täta stygn förstör elasticiteten. Bra polyestertråd är det enda som duger.

Jag lärde mig grunderna från ett QuickSew mönster och har anpassat mig till aktuell symaskin. Jag fick skaffa mig en bättre symaskin 1991 för att klara baddräkterna. Då fick jag den absolut bästa matningen.
Om du ska skära flera lager efter hennes mall är det nog bäst att köpa en laserkniv.
Lycka till!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat