Visa ett inlägg
Gammal 2007-08-08, 20:49   #56
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag kan inte låta bli att reflektera lite över människan och hur våra gamla instinkter yttrar sig i en sådan här diskussion.

Citat:
amitechi skrev:
vad menar ni med en paralell till pedofili?
Faktum är att människans hjärna är konstruerad för att man ska kunna ta snabba beslut med hjälp av tidigare erfarenhet. Det är en av de egenskaper som gjort att vi är så dominerande på denna planet, handlar om överlevnad i krissituationer. Vi utnyttjar denna egenskap inte enbart i krissituationer utan även i vår vardag där man behöver sålla bland alla intryck. Om man har det i åtanke och sedan applicerar det på följande:
  • I väst har namnet Lolita blivit hårt sammankopplat med pedofili p g a en boken med just namnet Lolita skriven av Vladimir Nabokov.
  • Det kommer ett mode från öst som kallas Lolita (må så vara med diverse namntillägg t ex gothic lolita) där tjejer ser ut som små flickor.
  • Porrindustrin, som redan varit inne på "flickbilder" tidigare är inte sena att haka på och utnyttjar både namnet och modet i sin alster.

Ja va händer? Hjärnan kopplar ihop de gamla erfarenheterna med de nya uppgifterna och drar en slutsats. Är det då konstigt om det blir fel slutsatser som dras? Jag tycker inte det, hur rätt eller fel det än är. Är man då yngre eller kommer från en annan kultur eller av andra orsaker inte har samma erfarenheter så gör man naturligtvis inte samma koppling.

Citat:
dodergok skrev:

Självklart klär man sig för sin egen skull inte för andras! Vilken rädd och ynklig människa man skulle vara om man bara oroade sig för vad andra skulle tycka hela tiden.
Nja så självklart är det väl inte? Jag skulle (tyvärr?) vilja påstå att den stora massan klär sig som de gör just för att passa in och därmed gör det för andras skull. Sen var man ska passa in varierar från person till person. Även detta är ju något som ligger i våra gener. Vi vill passa in för då är det lättare att överleva, man blir inte utstött av flocken.

Varför denna långa utläggning undrar kanske några. Dels är jag på filosofiskt humör ikväll dels för att jag tycker det är viktigt och intressant att man försöker förstå varför vi reagerar som vi gör.

Senast redigerad av Alvan den 2007-08-08 klockan 21:02.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat