Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-22, 18:27   #5
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Jag vet inget om Janomemaskinen, men jag misstänker att den inte är jämförbar med gamla "gjutjärnsklumpar" när det gäller att sy i tjockare material. Jag har bara tittat närmre på en modern maskin, en billig sak från Ikea, och det enda jag gillade på den maskinen var att den hade ett handtag så den var enkel att bära.

Be att få prova maskinen så kan du se precis hur den sköter sig med den tråd & det tyg du vill kunna jobba med - möjligen med nått extra tyglager för att ha marginal.

Jag gjorde ett test med min 21A (Automatic), för att se vad den kunde hantera i form av jeanstyg. Här är en film på sista nivån jag kom till, tio lager jeanstyg med en sammanlagd tjocklek på runt 8mm - jag kunde inte prova fler lager av den enkla anledningen att det inte gick få in mer under pressarfoten (de flesta av dessa gamla husqvarnamaskiner lyfter foten 7mm, några bara 6mm, som synes i filmen räckte 7mm inte riktigt till för detta).

https://www.youtube.com/watch?v=B4iYFt5hsVM

Detta sys på "normalväxeln", maskinerna har även en lågväxel som minskar farten till en femtedel (bra för finlir) och ökar styrkan lika mycket. Inte för att extrastyrkan egentligen behövs.

Jag rekommenderar absolut inte att man gör på detta vis, att tvinga in material som egentligen inte får plats under pressarfoten på normalt vis är uppenbarligen att tvinga maskinen att göra något den inte är tänkt att göra. Även om maskinen kan göra detta (eller att sy i ännu tuffare material som läder) belastar det den ganska hårt, det finns en liten risk att något går sönder, en större risk att belastningen drar någon justering ur position så de olika delarna i maskinen inte rör sig samtidigt med varann (fel timing).

Justeringarna är inte allt för komplicerade att få rätt igen med en servicehandbok och några simpla verktyg, men ja... Ska man ligga på gränsen till vad en sån maskin tål är det ändå dags att uppgradera till en lämplig industrimaskin istället. För allt NORMALT jobb med jeanstyg funkar husqvarnan galant, enda problemet jag stöter på är när de tjocka "knölarna" där flera tjocka sömmar möts (t.ex. i grenen) blir så tjocka att dom inte går in under pressarfoten. Tror inte att många hemsymaskiner kan hantera det bättre.
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat