Visa ett inlägg
Gammal 2013-09-16, 20:29   #4
Taina Taina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 7
Fortsättning

Marie! (och alla andra som tittar in här.)

Tack så väldigt mycket för dina synpunkter. Speciellt lugnad blev jag av din reflektion över att "det vid C-D-kupa behövs två formande insnitt för att följa bysten utan att lämna tyg som veckar sig runt omkring. Större byst kräver flera om det ska vara kroppsnära utan att man förlitar sig till tygets elasticitet förstås." Faktum är att mitt prov inte har några veck vid bysten nu - tyget har töjt ut sig . Nå detta betyder kanske bara en liten korrigering så kan det lösa sig för jag har som tur är bara en D-kupa. Samtidigt kommer jag väl att nå midjan vilket jag inte gör nu.

Vidare var jag inne på Veblens hemsida och hittade anvisningar till hur det är lämpligt att fotografera grundmönster för kritik. Jag är nog inte sned på riktigt men har haft skada på ena axeln och står därför medvetet snett. Upptäckte själv detta när jag tittade på fotona. Skall rita ut tydliga balanslinjen till nästa grundliv, kul länk du gav till en annan människa som också tyckte det var vedervärdigt att få till grundmönster - byxa, balanslinjer är visst basalt vid skapandet av ett grundmönster.

Så vad finns att göra? Minska ryggbredden, detta ändrar på ärmhålets längd och form. Minska axelbredden utan att rörelslevidden ovan byst blir mindre - ändrar också på ärmhålets form. Ärmen måste få lite mer tyg till överarmen, hm, det blir till att inte förstöra hela mönstret. Det blir alltså ett nytt försök.

För att inte fullständigt misströsta och bli led bestämde jag mig för att hitta något i Burda som inte krävde så mycket av mönsterpassning och köpte också ett tyg som kanske passar, ska fundera ikväll, kanske hittar jag annars något i tyghögen eller så växer den! Så två projekt rullar nu på samtidigt.

Oj, oj, oj vad jag suttit många timmar framför webben i helgen och tittat på goda råd. Beställda böcker har inte kommit. Kan de inte komma snart? Beställde två böcker till! Hämtade idag Öberg/Ersman:s nyaste upplaga som jag köade på från biblioteket. Nog borde väl anvisningarna där egentligen räcka. Börjar känna mig lite dum.

Det finns hur många matnyttiga länkar som helst i detta tema här på forumet men jag bestämde mig för att skapa ett som är dags-dato. Dessutom så känner jag mig motiverad till att visa upp ett resultat samt dokumentera dessa vedermödor som minne för mig själv och förhoppningsvis som ett stöd för andra. (Gud bevare om jag inte fullföljer detta).
Taina är inte uppkopplad   Svara med citat