Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-13, 22:20   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
En ny maskin är inte bättre än en begagnad. Kolla lite på vilka finesser maskinerna har.
Saker som jag gillar är en-stegs knapphål, nålträdare, nålen flyttbar i sidled steglöst. Kolla antal sömmar. Men det är viktigare med en stark maskin som tar sig över tjocka sömnar, som mar man fållar jeans och syr i väskhandtag m.m.
När du väljer kolla in tillbehör som pressarfötter, spolar m.m. Ta reda på vad dom kostar och om dom passar till andra maskiner. Pressarfötter är det bästa sättet att få ut mer av sin maskin.Med rätt pressarfot för jobbet är det enkelt att lyckas med svåra saker. Klarar maskinen av att sy med billighettråd eller är det bara kvalitetstråd som gäller.

Kolla även in symaskiner av andra märken och jämnför.

Och ta god tid på dig. Symaskiner har olika personkemi och det att hitta en som passar dig. Tänk på att det är en livkamrat du är ute efter. Låt det svida i plånboken om det behövs, det är bättre att spara och vänta än att köpa något för att den är billig. Och sov minst en natt på beslutet, är du lika kär dagen efter så har du troligtvis hittat den rätta.
Men rätt maskin kommer syglädjen.

Har du möjlighet så besök syfestivalen, dit brukar alla dom kända märken komma, ställ frågor och provsy. Men köp ingen maskin där utan ta visitkort och be att få återkomma. Tänk på att man blir berusad av alla intryck och uppvarvade försäljare på syfestivalen och det är mycket lätt att fatta dumma beslutDet brukar var festivalpris även veckan efter. Fråga efter var närmaste lokal försäljare finns och uppsök den. Då får du utbildning och support på maskinen och det är guld värt om man är ovan vid den typen av maskin, och spar en massa bekymmer längre fram.

När du ska provsy, ta med dig egna tyger, tjocka täta tyger, sliskiga tyger, tunna tyger, stretchtyg gärna lite av den sladriga typen. Att sy i dubblet snällt bomullstyg klar vilken skräpmaskin som helst och det är oftast sådant tyg dom har att visa på.
En gång när jag skulle köpa maskin tvingde jag säljaren sy knapphål i tyll, vilket maskinen klarade.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat