Visa ett inlägg
Gammal 2004-11-16, 20:25   #8
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Fördelen med stretchnålar är att dom är runda i toppen. Om man använder vanliga nålar till elastiska tyger, så kapar man av trådarna i tyget och det repar upp sig - ungfär som när det går en maska i nylonstrumpor (fast inte lika stort, kanske ). Inte så snyggt alla gånger. Jerseynålarna spretar isär tygtrådarna istället för att kapa dom. Och givetvis använder man jerseynålar till elastiska tyger i den "vanliga" symaskinen också. Annars blir det lätt hål där man inte vill.

Till "vanliga" tyger använder man såklart vanliga nålar, eftersom den runda spetsen inte är bra till täta tyger, eller vad vi nu ska kalla dom...

Jag har inga problem med täcksömmen (har också en 4862). Kan det vara tunt tyg? Har du provat ändra trådspänningarna en och en? Har du kollat att alla trådar ligger rätt? Gripartråden kan vara lite lurig ibland. Hur är det med pressarfotstrycket? Stygnlängden? Allt det här är sånt jag kollar om jag inte får snygga sömmar, oavsett vilken söm det gäller. Och provsy alltid! I samma material, såklart. Det vill sig inte alltid första gången, kanske inte ens andra, men skam den som ger sig!

Ett avslutande tips, i fall inget annat hjälper: Fråga någon som säljer Pfaff. Även om du inte köpt maskinen av dom, så har dom intresse av att du inte ger upp och byter till ett annat märke, eller hur?


Lycka till!
//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat