Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-16, 12:19   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag har också en Automatic, min man tycker att den är snyggaste av alla symaskiner jag har Jag hade fått liknande problem med 2000, då kamdrev (som mönsterkammen sätts i) fått en spricka - plötsligt sydde maskinen bara raksöm! Men kamdrev i Automatic inte ser likadan ut som hos 2000, så det är nog inte en spricka som spökar. Men jag tror att det kan vara samma problemområde. Kolla för att börja med att mekanismen går lätt, att det är lätt att växla mellan 5-4-3-2-1 (för att välja mönster), att ratten för zick-zack bredden går lätt. När du ser på kamdrevet, bak i maskinen, så finns det en svart platt metalldetalj (ursäkta för amatörspråket, kommer inte på vad den skulle heta) till höger om den, den har en liten "näsa", som går in i och följer spåret på mönsterkammen. När du syr raksöm, så sitter metalldetaljen inte "med näsan" i mönsterkammen/mönsternyckeln. Men när du vrider och ställer in zick-zack bredden, så vippar metalldetaljen in i spåret där - och du får zick-zack och mönster. Kolla att den saken rör sig som den ska, när du ställer in zick-zack bredden. Det kan, som sagt, vara en gammal olja som kleggat ihop. Pedalen borde inte påverka zick-zack och det borde inte vara några problem med att at från den andra maskinen heller.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat