Ämne: Märkesfusk?
Visa ett inlägg
Gammal 2007-10-06, 02:57   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Märkesfusk?

Nu är det inte så lätt att veta om ett symaskinsmärke verkligen gör alla maskiner som de sätter märken på eller inte. Så jag tänkte att vi kanske kan reda ut saker och ting här?

Jag vet att Pfaffs hobby-linje är gjord av Janome.

Idag när jag förstrött gick och fönstershoppade lite så tittade jag på symaskiner. Märkte att en butik börjat sälja Pfaff-hobby-maskiner (janome-maskiner egentligen) och jag började kika på butikens huvudmaskiner - husqvarna-maskiner.

Huskystar vet vi sen länge att det inte är samma sak som Husqvarna. Men döm till min förvåning när jag ser att Husqvarna Emerald-maskinerna egentligen inte är Husqvarna heller! Det står "Swedish Design" på dem. De har lite mage att sätta på den. Varför? Jo för att när jag kikade på Pfaff Hobby-maskinen som stod precis bredvid den, som är gjord av Janome, så märker jag att alla huvuddetaljer är exakt likadana! Trådguider, trådhållare, spolare, spolluckan, etc... Antingen är "Swedish Design" mycket listig kopierare eller så är det fusk och egentligen är Janome-maskiner också.

Inte är det lätt för oss köpare att veta. Är det Husqvarna? Pfaff? Som det står på maskinen? Eller är det egentligen asiatisk maskin?

Och Janome själv för den delen, hur vet vi att de är kvalitésmaskiner eller köper de allt från en fabrik som gör generella maskiner?

Ta den nya Pfaff SMART-linjen. Pfaff hycklar i alla fall inte med att det är deras egna maskiner där för det är ganska uppenbart att det inte är pfaffmaskiner. (tänker på sajten, SMART-linjen är inte med i deras utbud, utan snarare har en länk till en annan sida) Men, kolla lite noga på dem. Ganska lika Janome också? Jag har inte fått det bekräftat eller inte, men många delar ser ut som Janome, ja. Lite ironiskt när jag satt och testade en Janome Jubilee och frågade handlaren om Pfaff Smart 200c som verkar vara ungefär likadan, och säljaren sa "nej Janome är mycket bättre kvalité, den pfaffen är inte äkta pfaff och är inte lika bra". Men om Janome är så mycket bättre, varför är Smarten så mycket lik Janomes maskin?

Och kolla Smart 300e, till och med numret 300e är samma som Janomes MC 300e.... Nu har jag inte undersökt och jämfört dessa, men jag vet från beskrivningen att båda 2 maskinerna är endast broderimaskiner.

Inte lätt för oss kunder att veta vad som är vad! Om man sätter på ett "exklusivt" märke för att kunna sälja det bättre, eller är det lika gärna att gå o köpa billigare märke, om det ändå är samma maskin?

Självklart gäller det "billigare" maskiner, maskiner under 5000-6000 kr. (eller 10.000 när det gäller broderi) Men vi är inte alla rika, eller hur.

Tycker mest illa om hur Husqvarna sätter "Swedish Design" på en janome-maskin som i sin tur liknar pfaff hobby....

Ja, så jag tänkte att vi som vet, kanske kan skriva här och berätta vad som egentligen är vad?

Senast redigerad av ichigo den 2007-10-06 klockan 03:00.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat