Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-22, 18:23   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har märkt att ju fler stygn per cm som görs så sträcks det ut mer, och för mig så får jag till och med bättre resultat om man syr med svag sicksack än med låtsasoverlocksömmar. De brukar dra ut ganska rejält på tyget. Lätta också på pressarfottrycket om det går.

Tänk dig att maskinen pressar ner tyget hårt, medan det matas, och syr på det, så blir tyget utdraget, och om sömmen har många nedslag per cm blir det "stummare" och håller det mer "utsträckt".

Det är alltså min erfarenhet när det gäller vanlig symaskin. Så vad jag kör är svag sicksack (stygnlängd: 2 mm, bredd: 1 mm ungefärlig) med lättad pressarfottryck.

Vissa symaskiner har en inbyggd söm för trikå som passar bättre. Den ser ut som någon sorts blixtsöm. Systerns halvgamla bruna husqvarna har en sån, likaså har min moderna brother. formad som blixt alltså. smalt, "sicksack" men som blixt istället för /\/\ kanske kan illusteras såhär: /|/|/| men smalare den sömmen tycker jag är bättre än typ _//_//_// då det mest gör tyget utsträckt. Men det kanske beror på vilket slags tyg man syr på. Om man syr med smala sicksacken/blixten så kan man kasta om med glest sicksack, 4 mm bred (eller mer), 2,5-3 mm lång.

Nål spelar ingen roll när det gäller matningen. Nål behövs bytas bara om du får problem med att stygn hoppas över eller får hål.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat