Visa ett inlägg
Gammal 2013-11-27, 18:47   #3
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Jag gör inte längre med enbart metalltråd utan först broderar jag en vanlig fyllning eller satinsöm, kanske något glesare. Över detta gör jag med metalltråden. Inga understygn och mycket glesare, bara så det blir glitter.

Bäst är om tråden inte vrids utan att själva trådrullen snurrar men den får inte vara för tung då. Är det väldigt kort färg så kan jag stå vid den och rulla den så det inte drar. Annars ställer jag alla mina trådar på bordet bakom maskinen och har ett bokstöd på hyllan som är över maskinen. Bokstödet trycker jag inte in helt utan det blir en ögla som jag trär tråden genom och då får tråden lång väg att gå vilket kan hjälpa något.

Specialnål har jag inte, bara inte för smal. 75/11 brodyrnål.

Till sist finns det glittertråd som jag använder oftare istället för metalltråd. Men även med denna gör jag som jag sa ovan, i två lager och glittertråden glesare.

Vill du absolut ha tät söm med metalltråden kan det kanske vara värt att göra alla understygn först i vanlig tråd och bara det som är synligt med metalltråden. Jag upplever att det, inte alltid men oftast, är de mer täta understygnen som förstör tråden.

Jag är också intresserad av hur andra gör för det är ett gissel med metalltråd men ack så snyggt när det blir bra.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat