Visa ett inlägg
Gammal 2006-01-05, 18:05   #10
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Jag slog upp ordet "allowence"= erhållning, kompensation, hänsynstagande, överseende, eftergift, reservation... vilket jag tolkar i samband med sömnadsinstruktioner att sömsmån ingår i det här fallet med 15mm. Att jag har 15mm extra att ta hänsyn till.

Fick även lov att kolla upp det i mina kursböcker i konfektionteknik av sedd för industri. Begreppet "seam allowence" används hela tiden. Bland annat i diskussion om hur mkt man ska lägga till mönstret, så lite som möjligt för att minska tygåtgången och spara pengar självklart. I industri läggs alltid sömsmån på i mönstret för att underlätta vid tillskärning.

Det Désirée N säger: "Om sömsmånen inte är inkluderad skulle inte ett mått på den vara intressant, eftersom du ju då kan ha vilken sömsmån du önskar." Jag håller med henne. Om mönstret vore exlusive sömsmån så är det ovanligt att sömnadsinstruktionen anger vilken sömsmån du ska använda. Möjligen rekommendera olika för olika delar på plagget. Som sagt, man kan själv välja vilken sömsmån man önskar. Det är mer logiskt att instruktionen talar om att det är inkluderat 15mm sömsmån så att man vid sömnad använder sig av samma.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat