Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-08, 20:54   #8
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
Tack så mkt för alla tips! Jag, trådstartaren, råkade tappa bort lösenordet..

marie s.g: Vilka mått är det som spelar roll här? du får gärna räkna upp så ska jag försöka tvinga ngn att mäta..

hög midja
* kort rygg kanske detsamma som längre sitthöjd dvs gren till midja?*
antagligen.. ska mäta ihop med de andra måtten.

"ryggmått" - det står ofta som 38 cm och jag har inte förstått vilken nackkota man ska räkna från.
*det är den översta, som står ut lite, mät ner till midjan, på mönstren/plaggen ligger oftast halsringning ca 1,5 - 3 cm längre ner, mitt bak.*
iom skolios så har jag 2 utmärkande kotor där. antar att den som syftas är den i den omedelbara nacken, där man är som känsligast, som följer den horisontala linjen där hals möter axlar. har en annan kota ca 2 cm längre ner som är lite tydligare när jag böjer nacken. fortfarande mellan (mer troligt)2-4 cm kortare rygglängd än strl 34 dock. finns det ngn bild för kotmätning?

(25 cm ärmhåla till midja)
* vet inte vilken "midja" du mätt mot så det säger egentligen inte så mycket. 2 cm är ju en stor skillnad, räcker till många veck*
armhåla till midja där man är som smalast, direkt under revbenen

t på oraglanade toppar) eller såna där ärmen fäster längre in på axlarna
*Ja raglan är tolerant mot axelvariationer och ryggbredder förstås. Har du sluttande eller raka axelprofiler? En låg axel sänker ärmhålet och ger kanske bylsveck undertill och längsveck baktill.*
ja det här är återigen lite svårmönsteranpassat- jag är liksom "finlemmad" (dvs har sjukt smala handleder och rätt smala armar) men ändå kurvig, även i benstommen liksom. så axlarna är ett annat problem- för tajt kan jag inte röra mig i, för löst halkar ner iochmed att plagget utgår från en större volymfyllighet än mina ranka axlar. jag skulle säga att jag har raka axlar på själva axeltippen, men samtidigt har jag ganska stort nyckelbensparti om du förstår min luddighet, dvs runt/sluttande nyckelbensparti, raka axelben längst ut. den starkt sluttande biten (a ka halsen) syns aldrig pga hårkaskader, men om plagget "fäster"/hänger för långt ut på axeln (där det oftast brukar hamna) finns det liksom inte mkt att hänga på. behöver ngn raglanlösning, eller finns det andra trick för att få plagget att hänga i en rak linje från byst till mitt-på-nyckelben-brevid-halsrundning istället för halvt nedhasad på spinkig axel med tygöverskott i armhålan? ah skulle bli så mkt lättare med bilder.. ursäkta.

har liten midja på 63 cm men strl 38-42 på byst och stuss dessutom, samt lätt skolios vilket både för upp/svänger bröstkorgen ryggrad och stuss.
*ja du får svankanpassningsproblemet, veckar sig på ryggen och hänger på höften, blir inte lätt att hitta klänningar för då ska stussvidd och bystvidd stämma ihop samtidigt som svanken ofta leder till problem i rygglängd mitt bak*
ja, hur slipper man det? det enda som jag tycker funkar förutom raglan är figursytt, helt enkelt för att man då "drar ut" profilen, får sömmar på ätt ställe och inte får en massa asymmetriska tygsjok som hänger och slänger oformligt här och där. med en figursydd rygg rätas hela profilen ut och man ser knappt skoliosböjen. vad kallas en sån där söm mitt över rygg/axlar som finns på skjortor och trenchcoats? det funkar jättebra.


du måste inte svara på alla mina frågor om det känns omständligt, men ge mig gärna tips på måttanvisningar för att få en bättre teknisk bild. svårt att beskriva på ett logiskt vis. Tack så mkt för hjälp!
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat