Visa ett inlägg
Gammal 2008-12-09, 22:26   #1
mrdaniel mrdaniel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 5
Question Sy bilinredning, tips (boktips)?

Det är så att jag har en gammal Oldsmobile 1958 som ska göras iordning, inredningen har gjort sitt, tyget är sprött och faller isär, stoppningen hänger ut överallt där klädseln inte finns kvar. Det ser inte klokt ut.
Så jag tänkte att jag skulle ge mig in på att sy en ny klädsel av vinyl.

Jag undrar om det kan finnas någon bok eller dylikt om tips på olika sömmar man ska/kan använda, samt vilken nål och tråd som passar bäst till vinyl, även vad som är rekomenderat att använda som stoppning t.ex. om det ska vara flera lager av något mm. för bättre komfort osv, de jag vet är att man iaf. ska använda säckväv först över fjädrarna i sätena.

Jag fick en gammal Singer 634G av en vän som kanske kan duga till detta ändamål, har testsytt lite med den på en bit lakan och vek det flera gånger, och den klarade igenom 12lager utan problem innan jag slutade vika tygbiten. (var tvungen att prova)

Är det någon som vet om en sådan maskin skulle klara av jobbet?

(Jag har inte provat i vinyl med den än eftersom jag inte vet vilken tråd och nål som krävs)

Sen har jag läst att man borde ha en teflon pressarfot till vinyl, stämmer det? isåfall, går det att få tag i en sådan fot till denna maskin?

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med svar på mina frågor och funderingar
mrdaniel är inte uppkopplad   Svara med citat