Visa ett inlägg
Gammal 2013-06-17, 15:24   #10
vie vie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 22
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Din Husqvarna har troligen problem med att nålrörelsen i sida går för trögt. Vid zig-zag trycks nålstången åt ena hållet och skall sedan av egen kraft återgå. Om inte fjädern gått av är det bara att lösa upp gamla stelnade oljerester och på med någon droppe symaskinsolja. Öppnar du locket på baksidan så ser du var problemet finns om du med handkraft trycker tillbaka nålstången. Lite värme med en hårtork underlättar för oljan att komma på plats.

Singern verkar ha två problem. Att det inte blir någon stygnbildning beror troligen på att griparen och nålen möts på fel ställe. Är nålen rak kan du se om griparen passerar nålen strax över nålsögat om du vrider på handhjulet. Om denna inställning är fel kan du göra en "fuskinställning" genom att justera med nålhöjden. Det andra problemet är liknande det som Husqvarnan har. Öppnar du locket så ser du en lång arm som trycker nålstången i sidled vid zig-zag och andra mönstersömmar. Pröva med handkraft att flytta nålen så ser du vilken arm jag menar. Går den gör trögt hinner inte nålen med att flytta sig. Värm med hårtork och droppa några droppar olja där länkarmen skall röra sig.

Felet på din Elna förstår jag inte beskrivningen på. Var håller du emot så att den går? Kan det vara så att du frikopplat för att spola och inte skruvar fast frikopplingen. Lite mer beskrivning av felet så går det nog att komma med ett förslag på lösning.

Å va jag känner mig dum nu. Jag hade totalt missat att det fanns en liten lucka där bak (husqvarnan). Jaja jag har i alla fall tagit bilder på hur det ser ut nu. Jag hittar en fjäder som verkar ha med den armen att göra men delen fjädern sitter i sitter helt fast hur mycket jag än trycker på den(sen kan jag ju göra helt fel) men jag tror det är den svarta delen som fjädern sitter i som ska kunna röra sig?-visar på bifogadbild*


Jag återkommer när det gäller Elnan-när jag hittar den. Ja jag vet att det är jätteduktigt att tappa bort en hel symaskin. Men vi har nyss flyttat och allt har inte kommit på plats än.

/vie
Bifogade bilder
 
vie är inte uppkopplad   Svara med citat